Guide til at komme i gang med din virksomhed

Har du en iværksætter i maven, men ved du ikke helt, hvordan du skal komme i gang? Drømmer du om succes, og har du et drive, der kan få alle op fra deres stole? I denne guide vil vi hjælpe dig med at tage de første skridt på vejen mod at blive den iværksætter, som du drømmer om at blive.

 

Få en idé, som du brænder for

Det er enormt vigtigt, at du som kommende iværksætter har en idé, som du inderligt brænder for. Du skal kunne mærke passionen, når du tænker og taler om det. Grunden til, at det er så vigtigt, er, at når man er iværksætter, er det uundgåeligt at få modvind på sin vej. Selv i de hårde stunder er det vigtigt, at du stadig lyser op, når du taler om din idé. Så hold tungen lige i munden, når du rammer et bump på vejen, for med den rette viljestyrke skal du nok komme med et langt stærkere comeback og nye erfaringer.

 

Få styr på økonomien

For at få et overblik over, hvad din idé reelt set koster at producere, skal du have lavet et økonomisk budget og en handleplan. Det kan være, du på længere sigt skal ansatte folk under dig, eller måske skal du tage et lån for at komme i gang. Derudover skal du bruge en revisor til at kunne godkende dit regnskab og eventuelt vejlede dig. Mange unge iværksættere brænder sig på netop økonomien, enten fordi de tror, at de kan klare det hele selv, eller de ikke ved nok om, hvordan de skal gribe det an.

 

Sørg for, at der er behov for din idé

Først og fremmest er det vigtigt, at dit produkt har en klar målgruppe, som rent faktisk har behov for det, du gerne vil sælge til dem. Har du lavet en ny slags legetøj til børnehaver, kan du eventuelt kontakte en række børnehaver og bede dem om at teste det. Hvis du har en udmelding fra en konkret målgruppe, der gerne vil have dit produkt på markedet, kan du bruge dette som belæg hos investorerne. Desuden kan du begynde at sælge produktet til disse målgrupper, hvilket giver dig endnu mere belæg for, at dit produkt skal i gang med at blive masseproduceret.

Hvis ikke du tester dit produkt, inden du præsenterer produktet for dine potentielle investorer, vil chancen, for at de vil lægge penge i det, falde drastisk, da de ikke har tænkt sig at putte penge i noget, som kan virke usikkert eller ustabilt, fordi det ikke er testet ordentligt igennem.

 

Få inspiration fra andre

Hvem er dine helte? Som iværksætter er der helt sikkert et par kendte forretningsfolk, som du ser op til. Det kan være, at de trodsede alle odds og blev en succes, måske har de en enorm god arbejdsmoral, eller måske er de rige på idéer og er kreative genier. Uanset hvad, så find din helt og find ud af, hvordan han eller hun gjorde. Det kan være, at det kan inspirere dig til at tænke anderledes, omlægge din strategi eller blive bekræftet i, at du er på rette kurs.

Flere artikler

Mousel

Mousel er et fascinerende dansk kortspil, der stammer fra...

Brus

Kortspillet Brus er en fascinerende del af dansk kulturarv,...

L’Hombre

L'Hombre-variationerL'Hombre er et klassisk kortspil med spanske rødder, der...

Spar

Mange har hørt om det sjove kortspil spar, men...
Amanda Chimbonda
Amanda Chimbonda
Jeg arbejder som deltidsskribent og anmelder her på Madskristensen.dk, hvor jeg primært dækker områder som IT, software, digitalisering, online markedsføring og søgemaskineoptimering.