Betyder internettet døden for de fysiske butikker?

Inden for de seneste år er det blevet mere og mere populært at handle på nettet, og derfor har mange frygtet, at de fysiske butikker helt ville uddø. Men faktisk ser det ud til, at der sker det netop modsatte. Læs blot med her, hvor du får historien om de fysiske butikkers genfødsel.

De fysiske butikkers nedtur

Med internettets indtraf fik man lige pludselig helt nye muligheder på mange forskellige områder. Det blev nemmere at kommunikere med folk fra nær og fjern, og det blev nemmere at søge informationer om alverdens forskellige emner. Derudover opstod der et helt enormt handelsmarked på internettet, hvor man pludselig kunne få hvad som helst når som helst og hvor som helst. Det betød naturligt nok en nedtur for de fysiske butikker. For mange butikker var det hårdt at skulle følge med, og mange blev tvunget til at lukke. Med husleje og personalelønninger kunne de fysiske butikker ikke hamle op med priserne på internettet, og derfor var de ikke længere konkurrencedygtige, hvilket naturligvis satte dem ud af spillet. Desuden foretrak mange mennesker at kunne handle hjemmefra, og derfor havde internethandlen endnu en fordel. At man desuden kan handle på alle tider af døgnet, gjorde kun det hele endnu bedre, og her kunne de fysiske butikker altså heller ikke følge med.

Kunderne søger kontakt

Alt i alt så det i en lang periode meget sort ud for de fysiske butikker, og de har i høj grad måtte anstrenge sig for at kunne blive på markedet med enorm konkurrence fra de internetbaserede butikker. Nu ser det imidlertid ud til, at der er sket en modreaktion til denne udvikling, og derfor går det nu igen bedre for de fysiske butikker. Forbrugerne søger tilsyneladende mere kontakt og mere information, og derfor begynder de at vælge de fysiske butikker frem for at handle på internettet. På den måde får de personlig betjening og kan stille spørgsmål til det pågældende produkt, og det ser altså ud til, at netop dette efterhånden betyder mere for mange forbrugere, end selve prisen gør. Der er altså håb forude for de mange fysiske butikker, og efter en hård periode ser det ud til, at de igen får et comeback.

Onlinebutikkerne på det fysiske marked

At de fysiske butikker igen begynder at tiltrække kunder betyder imidlertid ikke, at konkurrencen fra de mange onlinebutikker helt er forsvundet. Det betyder blot, at de nu også rykker ind på det fysiske marked. Mange internetbaserede butikker er nemlig begyndt at åbne fysiske butikker rundt omkring, således at deres kunder kan få personlig betjening, men også kan vælge at ordne deres indkøb på nettet. På den måde har de alle mulighederne og kan helt og holdent selv afgøre, hvilken handelsmetode de foretrækker. Du skal altså ikke blive forvirret, hvis du begynder at se gadeskilte for kendte onlinebutikker rundt omkring – der er flere og flere af dem, der vælger at satse på det fysiske marked også, så det store internetmarked har dermed blot bredt sig yderligere.

Flere artikler

Mousel

Mousel er et fascinerende dansk kortspil, der stammer fra...

Brus

Kortspillet Brus er en fascinerende del af dansk kulturarv,...

L’Hombre

L'Hombre-variationerL'Hombre er et klassisk kortspil med spanske rødder, der...

Spar

Mange har hørt om det sjove kortspil spar, men...
Amanda Chimbonda
Amanda Chimbonda
Jeg arbejder som deltidsskribent og anmelder her på Madskristensen.dk, hvor jeg primært dækker områder som IT, software, digitalisering, online markedsføring og søgemaskineoptimering.