Messestanden som et vigtigt redskab til markedsføring

Photo of author

By Amanda Chimbonda

Markedsføringsområdet er i konstant udvikling, og takket være den teknologiske udvikling oplever vi mange ændringer i måden at udøve markedsføring på. Vi oplever også, at der sker ændringer i, hvad der skaber resultater. Selvom der er stor fremgang på de digitale platforme, skal man også huske på at holde fast i nogle af de gode, gamle metoder. Man skal selvfølgelig prøve at finde ud af, hvilke markedsføringsmetoder, der skaber den største værdi for én selv. Man skal altid holde sig opdateret på, hvad der sker i ens branche. Messestande er en god og klassisk måde at formidle sit budskab eller sin forretning på – men i virkeligheden kan en messestand meget mere end det.

Den gode, gammeldags eller den hippe, moderne markedsføring

Der findes groft sagt to forskellige ”verdener”, som man kan markedsføre sig via – den offline og den online. Det er nærmest uundgåeligt i dag ikke at tænke sin markedsføring ind i begge verdener, men de enkelte metoder fra hver verden kan være specifikt målrettet mod og særligt formålstjenlige til bestemte målgrupper.
Når man deltager på messer, rækker man ud efter kunderne ved at gøre sig selv interessant. En messestand kan være en stærk form for markedsføring, og et firma som Jyskdisplay kan levere en messestand til ethvert behov. Hvis du allerede har helt styr på din digitale markedsføring, kan du måske være klar til at tage imod nogle supplementer. For selvom meget kommunikation til dagligt foregår online, kan man altså også opnå rigtig meget ved at være til stede offline. Ved at møde op til messer viser man en tilstedeværelse, som vil virke ekstra spændende for kunderne. Derudover vil kunderne blive tiltrukket af din messestand, hvis den ser indbydende og interessant ud.
Når mødet mellem kunde og sælger pludselig bliver fysisk fremfor online, får både kunde og sælger nogle helt andre muligheder for at kommunikere. Det personlige bånd bliver nemmere at etablere, og man får lov til at kommunikere med et rigtigt menneske, fremfor en ukendt person, som sidder på den anden side af skærmen. Det kan skabe stor værdi for begge parter.

Er det profitabelt nok?

En fordel ved online markedsføring er først og fremmest, at det ikke behøver være særligt omkostningsfuldt. Derudover er det en opgave, som man let kan uddelegere til udefrakommende. Derfor behøver det heller ikke være særligt tidskrævende. Helt det samme kan man ikke sige om deltagelse på messer. Men betyder det så, at det ikke kan betale sig at deltage på messer? Nej!
Du kan få utroligt meget ud af at deltage på messer. Med din messestand kan du nemlig opnå mange forskellige ting på én gang. Først og fremmest kan du skabe en mere personlig kontakt til de mennesker, som kommer forbi din messestand og kigger. Derudover kan du også skabe et overblik over dine konkurrenter. En messe er nemlig én af de få gange, hvor man typisk samler mange aktører fra samme branche under samme tag. Det kan gøre konkurrencen mere intens, men det kan også være en meget læringsrig begivenhed, som man absolut ikke må gå glip af.