Kosttilskud – hvad er op og ned?

0
209

I dag indtager stort set alle danskere en eller anden form for kosttilskud som supplering til deres kost. Hvad enten det er vitaminpiller, proteinpulver eller et ingefærshot, så er det i dag populært at supplere sin kost med et tilskud af de ting, man måske ikke får gennem kosten, fordi man enten følger en speciel diæt, eller der simpelthen ikke spiser specielle madvarer, og hvor man derfor mangler et vitamin.

Generelt kan man sige, at der er 3 forskellige slags kosttilskud, der er særligt populære i dag: vitaminer, proteiner og kreatin.

De to sidstnævnte af disse bruges især ved træning. Hvis du gerne vil læse meget mere om de forskellige former for tilskud, så kan du gøre det på suplab.dk. Her kan du finde råd og guides til kosttilskud og træningen.

Supplement af vitaminer

Vitaminpiller, eller multivitaminpiller, er nok den mest kendte form for kosttilskud, og den står hjemme hos rigtig mange danskere. Vitaminpillen giver dig et bredt udvalg af de vitaminer, som du burde få i din kost. Men hvis du af den ene eller anden grund ikke spiser en regulær kost, så kan du sagtens komme i underskud af ét eller flere vitaminer.

Dertil kommer selvfølgelig, at nogle mennesker ikke selv kan optage forskellige slags vitaminer. Her er det nødvendigt at tage piller med de specifikke vitaminer i for at opretholde kroppens naturlige balance af vitaminer.

Protein i alverdens former

Proteinpulver og proteinbarer er et kosttilskud, der især vinder ind i dag. Det skyldes vores høje fokus på sundhed og krop, da et tilskud af protein kun bliver nødvendigt, når man træner meget. Kroppen bruger nemlig protein til at bygge sig selv op igen efter en træning. Derfor kan det være nødvendigt at tage proteintilskud af den ene eller anden form for at opnå de bedste resultater inden for træningen. Det er nemlig ikke altid, at man kan nå at indtage de rette mængder af protein gennem maden.

Protein kommer som oftest i pulver-form, der kan blive til alle mulige forskellige slags barer og drinks. Afhængigt af hvilken form for protein, man vælger, kan der være fordele ved at indtage den for eksempel lige inden træningen, efter træningen eller inden sengetid.

Kreatin kan være med til at forøge kroppens muskelmasse

Et andet populært tilskud at tage er kreatin, som igen er meget populært inden for træning og fitness. Kreatin er et aminosyrer-lignende stof, der især findes en høj koncentration af i kroppens muskelceller. Et tilskud af kreatin kan dermed være med til at forøge muskelmassen, og derved give en større muskelstyrke og hurtigere restituering af musklerne efter træning.

Som man kan se af ovenstående liste, så henvender kosttilskud sig altså i dag mest til dem, der gerne vil opnå store resultater inden for fitness og træning. Men det i den grad også blevet udbredt at tage tilskud i takt med, at nogle har valgt at fokusere på en speciel kost, hvor man for eksempel ikke spiser kød eller fisk. Det er altså også de helt almindelige danskere, der i dag vælger at supplere deres kost med den ene eller den anden slags tilskud.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here