Hvis du har bestemt dig for, at du gerne vil til at prøve kræfter med at drive en webshop, så er første skridt naturligvis at finde ud af, hvad du gerne vil sælge og på hvilket marked. Der er mange, der begynder at lave en webshop først og derefter finder ud af, hvad de egentlig gerne vil sælge – enten af lyst eller fordi de ser en økonomisk mulighed i det.
Det skal dog ikke være nogen hemmelighed, at det er meget vigtigt, at du sørger for at vælge et produkt eller en produktgruppe, inden du går i gang med at lave din webshop, for i sidste ende er det meget vigtigt, at dit design på en eller anden vis underbygger det eller de produkter, du sælger i din webbutik. Derfor skal du altid lave produktudvælgelse først, hvorefter du kan begynde at lege med designet af din webshop – sådan er der i hvert fald mange, der tror, at det hænger sammen, men faktum er, at inden du kan begynde at designe din webshop (eller inden du kan begynde at hyre nogen til at gøre det), så er det en nødvendighed, at du sørger for at vælge hvilket system, du ønsker at basere din webshop på. Der findes et væld af forskellige webshop CMS-systemer (bliver ofte også kaldt for e-handelssystemer på dansk), hvorfor der med garanti også findes et system, der passer til dine behov og samtidig også lever op til de kriterier, du har, hvad end de fleste af dem er ‘need to have’ eller ‘nice to have’.
Lav en liste over, hvad du stiller af krav til dit system
Der er rigtig mange forskellige ting, du skal tage stilling til, inden du kan vælge det rette webshop CMS-system for dit vedkommende. Det er meget vigtigt, at du ikke bare springer over hvor gærdet er lavest, for det for du bestemt ikke noget ud af, da du enten meget hurtigt kommer til at vokse ud af dit system og ellers finder du ud af, at du har valgt et system, der reelt set er alt for komplekst til, hvad du skal bruge. Derfor er det meget vigtigt, at du sørger for at starte processen med at sætte dig ned og lave en liste over alle dine krav til dit kommende shopsystem. På den måde er du nemlig sikker på, at du har et godt overblik over, hvad du egentlig har af deciderede behov og hvad du derudover også stiller af mere ‘nice to have’-baserede krav – det kunne f.eks. være, at du gerne vil have muligheden for at integrere et GLS- og Post DK-modul. Det kan godt være, at det virker en anelse som om, at det er spild af din tid, men når du først begynder at lede, så finder du også hurtigt ud af, at det er en rigtig god idé, at du har brugt tid på at lave den respektive liste over krav og behov. Det er nemlig med til at gøre din eftersøgning meget nemmere, end hvis du bare sad og ledte lidt på må og få – det er udvalget og mulighederne ganske enkelt for store og komplekse til.
Shopify – simpelt, brugervenligt og nemt at komme i gang med
Shopify er ikke ligefrem det ældste system på markedet, men det har dog ikke nogen relevans for dets popularitet. I dag er det nemlig ét af de absolut mest populære e-handelssystemer – og det er ikke kun her i Danmark, at det gør sig gældende, men det er derimod noget, der gør sig gældende på verdensplan. Der skal dog ikke være nogen tvivl om, at det er e-handelssystem (eller et webshop CMS, alt afhængigt af, hvad man foretrækker at kalde det), der er uhyre simpelt, nemt at have med at gøre og så er det også dét system, der har det mest brugervenlige administrationspanel. Det er også dét, der er den primære årsag til, at der er så mange, der vælger at starte deres karriere indenfor e-handel ved at gøre brug af Shopify – og der er også rigtig mange, der bliver hos Shopify. Det skal dog ikke være nogen hemmelighed, at systemet er meget begrænset sammenlignet med de andre webshop CMS-systemer, der findes på markedet. Det skyldes, at der er tale om en hosted løsning og derfor har du ikke mulighed for at rode med de bagvedliggende filer til selve systemet, og alle udvidelser (kaldes Apps til Shopify) skal også godkendes. Derfor er det et rigtig godt system, at starte ud, men hvis man har intentioner om at udvide sin forretning. Et godt eksempel er Elekcig.dk, der startede med Shopify, men i dag benytter Magento, der giver dem bedre muligheder for komplekse løsninger og samlet lagerstyring, så de nemt kan åbne i nye lande.
Link til Shopify: https://www.shopify.com/
WordPress (WooCommerce) – den nemme og billige løsning
WordPress er også et rigtig godt valg for dig, der skal i gang med en webshop. Det skal dog understreges, at WordPress i sig selv ikke er noget e-handelssystem og det er heller ikke dét, som er det primære fokusområde for dette system. Der er derimod tale om et CMS, der er lavet med henblik på, at skulle kunne bruges til at administrere diverse former for hjemmesider og blogs. Der skal dog ikke være nogen tvivl om, at WordPress er vokset til at være ét af de største CMS-systemer til dags dato, og derfor er der naturligvis også flere, der har udviklet e-handelsmoduler til WordPress, som man har mulighed for at benytte sig af – kvit og frit, hvilket WordPress også er. Dog skal du være opmærksom på, at du langt fra får lige så mange muligheder med en WordPress-løsning, som hvis du valgte ét af de mere komplekse systemer, men det ændrer dog ikke på, at en WordPress (og WooCommerce, som er det mest anvendte og mest anbefalede e-handelsmodul til WP) er et rigtig godt sted at starte, hvis du bare gerne vil starte ud i de små og ikke stiller de store krav til hverken funktioner eller lignende. Endvidere, så er der også rigtig mange, der vælger at basere deres webshop på WooCommerce og WordPress, da det er den absolut billigste måde at komme i gang på, da udvikleren til disse systemer er billigere og du skal ikke betale et månedligt abonnement, som f.eks. er tilfældet ved Shopify.
Link til WordPress: https://wordpress.com/
Prestashop – mindre forretning, men med behov for stor funktionalitet
Prestashop er et system, der er blevet født til brug i forbindelse med e-handel og derfor har det også alle de funktioner, du overhovedet kunne tænke, at du kommer til at få brug for. Det er ét af de mest foretrukne og ligeledes også ét af de mest anvendte e-handelssystemer på verdensplan og det er af mange betragtet som det eneste open-source-system (det betyder, at det er ikke-kommercielt og derfor kan downloades helt gratis fra deres hjemmeside), der kan tolkes som en værdig konkurrent til Magento. Der er naturligvis en række punkter, som de to systemer adskiller sig på og der er rigtig mange, der mener, at Magento lige er en tand mere professionelt end Prestashop, fordi det har en række andre funktioner og muligheder for yderligere tilknyt af moduler. Der er også mange, der mener, at Magento er en tand mere SEO-venligt end Prestashop, men i bund og grund, så er det noget, der er en smagssag, hvorvidt man ønsker at gøre brug af Prestashop eller man derimod er mere til Magento. Der skal dog ikke være nogen tvivl om, at Prestashop er langt mere komplekst end både WordPress og Shopify, hvorfor det ikke er noget, som man bare lige kan kaste sig over, hvis man ikke har forhenværende erfaring med mere komplekse IT-systemer. Det skal dog ikke skræmme dig, for der er naturligvis mulighed for at købe sig til hjælp og hvis du har en forretning, der kræver, at du har et top-tunet e-handelssystem, så er det dumt at nøjes med mindre end dét.
Link til PrestaShop: https://www.prestashop.com/
Link til eksempel på Prestashop-webshop: https://www.dyrefoder.dk/
Magento – professionelt og komplekst e-handelssystem
Hvis du har en forretning og en mentalitet, der gør, at du ganske enkelt ikke kan nøjes med andet end det bedste og det mest komplekse e-handelssystem på markedet, så er der ikke nogen tvivl om, at du skal vælge Magento. Hvis du gør det, så får du ganske vidst et system, der kræver, at du enten ansætter en mand eller kvinde, der har erfaring med systemet til at administrerer det eller du selv har mod på at investere en god mængde tid i, at blive mere ferm med brugen af systemet. Der skal dog ikke være nogen tvivl om, at det er dét system på markedet, som har flest muligheder i forhold til moduler, som der er flest e-handelsspecialister, der har valgt at lægge deres fokus på og dertil er det også det system, der tillader din virksomhed at vokse mest, som du f.eks. kan se på eksemplet, der er nævnt længere oppe, hvor Elekcig.dk bruger Magento til at udvide til flere lande, men samtidig have samme lagerstyring o.lign. Her kan også nævnes andre større webshops som f.eks. Trendhim.dk, der også kører på en Magento-løsning, hvor de kører shoppen i mange lande. Det er sådanne funktionaliteter, der gør Magento til toppen af poppen og gør, at de andre systemer altid vil stå i skyggen af Magento. Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at du absolut skal vælge at gøre brug af Magento, hvis du skal i gang med at drive en webshop, for det kan sagtens tænkes, at den størrelse af webbutik, som du har intentioner om at drive er langt mere passende til et system som f.eks. Shopify, der er nemt og det er noget, som du sagtens kan administrere selv uanset hvor ferm du er med computere (eller hvor ferm, du ikke er).
Link til Magento: http://magento.com/
Gå ikke på kompromis med dit valg – du kommer alligevel til at skifte
Det er meget vigtigt, at du ikke går på kompromis med dit valg af e-handelssystem, for hvis du har intentioner om, at din webshop skal blive til noget stort, så skal den også blive ved med at vokse og det betyder også, at du i sidste ende kommer til at få brug for flere og flere funktioner, så hvis din plan er, at du en dag skal stå med en stor, multinational webshop, så er det en god idé, at du starter ud med Magento allerede fra en start. Det er dog ikke ensbetydende med, at alle og enhver skal vælge Magento som deres webshop CMS-system, for det er slet ikke sikkert, at alle dem, der skal starte en webshop har intentioner om, at de skal stå med en stor webshop, der har spredt sig til fem lande om tre år. Det kan sagtens være, at visionen bare er, at opbygge en webshop, som kan give dig en sideindkomst ved siden af dit fuldtidsarbejde, så du har mulighed for at invitere familien ud og spise noget oftere eller booke et 4-stjernet fremfor et 3-stjernet hotel til ferien. Der er mange forskellige årsager til, at folk stifter en webshop og derfor er der også mange forskellige behov og krav til dét system, der skal drive den respektive webshop, hvilket naturligvis er årsagen til, at der i dag findes så mange forskellige shopsystemer, som du har mulighed for at vælge mellem – der findes endda også flere end de førnævnte, som blot er de fire mest velkendte og mest brugte systemer på det danske marked.
Husk også professionel og stabil hosting
Der er mange, det tror, at de får god succes med deres webshop, hvis bare de vælger det rette e-handelssystem og sørger for at få en rigtig dygtig webdesigner til at lave en webshop, der ikke bare ser rigtig godt ud, men samtidig også kan konverterer de besøgende til kunder. Det er også rigtig vigtigt, at det bliver gjort, men der skal dog ikke være nogen tvivl om, at der er et andet meget vigtigt parameter, som der er rigtig mange, der glemmer, og det er, at der bestemt ikke må spares på hosting af den respektive webbutik. Det kan i mange tilfælde ende med at koste rigtig mange penge i tabt omsætning, fordi webshoppen har nedetid eller fordi den er for langsom, og dine kunder derfor beslutter sig for at klikke sig videre til konkurrenten.