Online virksomheder og CSR

Flere online virksomheder har fået øjnene op for, at det også kan være en god forretning, at tage et samfundsmæssigt ansvar. Selvom at CSR ofte er forbundet med omkostninger, så kan det faktisk bidrage til at give et solidt plus på bundlinjen, og et godt omdømme hos virksomhedens målgruppe, hvis arbejdet med CSR gribes rigtigt an.

Hvad er CSR?

CSR, er forkortelsen for corporate social responsibility. På dansk bliver det oversat til virksomhedernes samfundsmæssige ansvar. Det samfundsmæssige ansvar kan udmønte sig på flere forskellige måder. Virksomheden kan eksempelvis iværksætte initiativer, som har til formål at forbedre de ansattes arbejdsvilkår. Arbejdet med CSR kan også dreje sig om deltagelse eller igangsætning af miljømæssige projekter. Derudover kan CSR også omhandle forbedring af sociale vilkår eller løsning af økonomiske udfordringer. Mulighederne er mange. Grundlæggende skal virksomheden blot igangsætte initiativer, som tilgodeser virksomhedens interessenter.

Strategisk CSR

Strategisk CSR er, når virksomheden får skabt en råd tråd, så virksomhedens kernekompetence eller brand understøttes af den aktivitet, som bliver igangsat.

Driver du en online forretning, så kan du eksempelvis vælge at gøre virksomhedens hjemmeside eller Facebookside CO2 neutral. CO2 neutraliseringen af disse kanaler er specielt aktuel for den digitale forretning, da en stor del af dennes aktivitet foregår online. Derudover vil CO2 neutraliseringen bidrage til at skabe en grøn profil, som vil gavne en online virksomhed yderligere, hvis den beskæftiger sig med salg af ydelser eller produkter, hvor miljøet spiller en afgørende rolle.

Hvilke muligheder er der?

Før du som online virksomhed vælger specifikke initiativer, som I vil støtte op om eller igangsætte, så er det væsentligt at have for øje, om den givne aktivitet kan tænkes ind, så virksomheden kommer til at stå stærkere.

Webshops kan eksempelvis vælge at gøre deres pakkeforsendelser CO2 neutrale, ved at deltage i Vitapus’ grønne initiativ, CO2 Neutral Forsendelse. Pakkeforsendelser er en vigtig del af det at drive en webshop. Ved at webshoppen vælger at gøre sine pakkeforsendelser CO2 neutrale, kan den sende et signal om, at den tager sine pakkeforsendelser seriøst.

En anden mulighed kan være at støtte op om et velgørende initiativ, som passer godt til den profil virksomheden ønsker. Virksomheden kan derefter vise på hjemmesiden via et ikon, at den støtter op om velgørenhed. Som erhvervspartner hos en velgørenhedsorganisation vil du ofte blive omtalt på deres hjemmeside, og få et stærkt backlink til din hjemmeside.

Flere artikler

Introduktion til Apple Watch

Der er ikke blot tale om et nyt slags...

Start din casino oplevelse med bonuskoder

Det kan virke overvældende og som lidt af en...

Lær reglerne til whist

Whist er et spil, der har fascineret kortspillere i...

Sådan indberetter du moms

Du har formentligt hørt om moms, og hvis du...

Hjerterfri

Savner du lidt sjov underholdning til en hjemmeaften med...
Amanda Chimbonda
Amanda Chimbonda
Jeg arbejder som deltidsskribent og anmelder her på Madskristensen.dk, hvor jeg primært dækker områder som IT, software, digitalisering, online markedsføring og søgemaskineoptimering.