Læser du dine nyheder online?

Den hårde konkurrence

Det er vist ingen hemmelig, at de etablerede danske mediehuse kæmper for at tjene penge. Digitaliseringen har skabt en masse nye og meget kvalificeret måder at annoncere på. Og de metoder kan medier såsom Børsen, Jyllands-Posten og Berlingske have svært ved at hamle op med.

Facebook annoncering og Google Adwords er eksempler på annonceringsplatforme, som gør det muligt at målrette din annoncering yderst specifikt. På den måde er der færre penge, som er spildt. Samtidig giver disse platforme muligheden for, at stort set alle virksomheder kan annoncerer uanset budget. Skal du have indrykket en helsidesannonce i en avis eller en bannerreklame på hjemmesiden af et større dansk medie, så har priserne ofte et vist niveau.

 

Betalingsmuren

Medierne fandt hurtigt ud af, at de ikke tjener nok penge på, at give alle deres nyheder gratis væk på deres hjemmeside. Derfor har mange af medierne valgt at indføre en såkaldt betalingsmur. Denne betalingsmur gør, at der skal abonneres, for at alle nyheder på hjemmesiden kan læses. Nogle nyheder vil derfor være låst, indtil du bliver betalende kunde.

Personligt mener jeg ikke, at medierne anvender alle de fanatiske muligheder, der er for at tjene penge online. Der kan godt arbejdes mere progressivt med sponsoreret indhold og E-mail marketing. Bannerreklamer har ikke samme effekt, som de havde engang. Derfor kræver det, at medierne er kreative, og tænker ud af boksen for at finde alternative indtjeningsmuligheder.

 

Medieansvarsloven

Medierne kan dog ikke bare gøre, som de vil. Medierne er pålagt at handle i overensstemmelse med medieansvarsloven. De skal derfor følge god presseetik. Det er pressenævnet, der afgør hvorvidt, der er blevet handlet i strid med god presseetik.

Derudover har medierne også deres troværdighed og integritet at tage højde for. Troværdighed er afgørende for et nyhedsmedie, hvis befolkningen skal stole på de historier de bringer. Begynder medierne derfor at anvende tvivlsomme metoder til at få penge i kassen, så kan det få alvorlige konsekvenser.

 

Hvordan læser du dine nyheder?

Du må meget gerne tilføre dit syn på sagen, ved at skrive en kommentar til dette indlæg. Hvor og hvordan læser du dine nyheder? Hvordan spår du mediernes fremtid. Vil vi i fremtiden læse nyheder på samme måde, som vi gør i dag?