E-handel er fremtiden

De fleste virksomheder er efterhånden bekendt med den store magt, som internettet har i dag. E-handel i Danmark er et stigende marked og år efter år slås der nye e-handels rekorder. Ifølge Ritzau blev der i 2016 handlet for mere end 70 milliarder kroner på nettet. Rapporten er udarbejdet af DIBS Payment og med det resultat, er det en stigning på hele 20 procent fra året forinden.

Denne udvikling har virksomhederne taget til sig, hvorfor flere og flere flytter deres fokus over på vækst via internettet. Nye metoder og tiltag kommer løbende, hvilket også gør at det er nødvendigt for alle virksomheder at overveje alle mulighederne igennem, før man tager det første skridt ud i en e-handel strategi og blot vælger den første og bedste løsning.

Store planer online for førende virksomheder

En af de virksomheder, som har flyttet meget energi over på en e-handel strategi en et af Danmarks førende cykelhuse.

Dette er nemlig Cykelexperten.dk, som sidste år foretog en stor opdatering på deres webshop. Udover webshoppen har Cykelexperten også en stor fysisk butik ved København. Handler du online eller offline, gør ingen forskel – her kan du helt sikkert finde din kommende cykel.

Virksomhedens nye webshop generede allerede i 2016 forbløffende gode resultater. Den flotte vækst har været en kombination af en meget brugervenlig hjemmeside, og professionel rådgivning omkring online markedsføring.  Dette har også kun givet en forhåbning omkring endnu mere i indeværende år.

Ligegyldig hvilken case der er tale om, så er det afgørende at man kører den rette online strategi, da alt andet vil have ingen, eller negativ effekt. Det er vigtigt, at man ikke tror at online markedsføring er noget der kan håndteres, som et deltidsprojekt. Det kræver i den grad fuld fokus, ligeså vel når man har en fysisk butik.

Ud over Cykelexperten har haft succes med at sælge cykler på internettet i 2016, så valgte den danske tøjvirksomhed Tiffany, med flere fysiske butikker i Danmark også at fokusere mere på en e-handel strategi i slut 16. Tiffany sælger tøj til kvinder og har i år hævet virksomhedens forventninger til deres online tilstedeværelse, og med et nyt samarbejde med anerkendte konsulenthuse inden for netop online markedsføring, så føler sig virksomheden sig i trygge hænder.

Vigtigheden af at være online

Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt at være online. Dog kan det stadigvæk, ligesom som vi ser det i ovenstående eksempler med Tiffany og Cykelexperten give god mening både at have en fysisk butik og en webshop. Dermed bibeholder de den her tryghedsfølelse, som mange kunder stadigvæk har overfor den fysiske butik og ligeledes også nemmere at give den her personlige en-til-en betjening mange værdsætter.

Den ene metode udelukker derfor heller ikke den anden, der er tusindvis af eksempler på virksomheder, som både har haft succes med og uden fysisk butik, ligeledes med og uden en webshop.

Men faktisk kan man godt sammenligne tankegangen mellem de to forretningsområder. Taler man online, så er der overordnet 3 forskellige præmisser man har fokus på.

Den første er kunde erhvervelse; her handler det altså om at få kunden ind på virksomhedens platform, som naturligvis er dens hjemmeside. Det samme scenarie gør sig gældende ved en fysisk butik, her er det blot butikken kunden skal ind i.

Skridt nummer to er konvertering. Ligeså snart vi har besøgende i butikken, online eller offline, så vil vi gerne have dem til at konvertere. Kigger man har på virksomhedens hjemmeside, så handler det om brugervenligheden og om den er opdateret ifølge de retningslinjer som sættes inden for webdesign anno 2017. I samme vurdering gennemgås konverteringsoptimeringen, herunder også den rette CTA (Call to action) strategi.

Skridt nummer 3, som også er det sidste i denne model handler om efterkøbet. Har kunden besøgt os og konverteret, så skal vi have fokus på servicen. I takt med internettet udvikler sig lynhurtigt og omverdenen inden for dette felt er meget dynamisk, så kan man i dag også tilbyde sine kunder en bedre og mere personlig service, end hvad muligt var for bare 5 år siden.

I dag anvender mange virksomheder sig af nyhedsmails, personlige chat supports, samt en informativ social medie strategi. Alt sammen nogle ting, der gør at kunden får lyst til at anbefale, følge og holde sig opdateret på virksomheden. Er man dygtig her, så sikre man måske den stærkeste form for markedsføring overhovedet, nemlig ”word of mouth”, hvor kunden personligt går ud og henviser virksomheden i sit netværk.

Dette har i mange år vist sig at være ekstremt effektivt, da de fleste virksomheder oftest selv udtaler ”JA – vi yder en god service” – Dog er èn ting er at sige det, men anden ting er at gøre det, så derfor er effekten langt mere troværdig, hvis anbefalingen kommer fra kundens netværk og ikke hvad virksomheden selv mener de kan og er.

Virksomheden der udelukkende satser online

Både Cykelexperten og Tiffany er to meget anerkendte forretninger i Danmark, som begge har fysiske butikker ved siden af deres online forretning. Oprindeligt var det også den fysiske butik, som var de tos virksomheders kerneforretning, men efterhånden har e-handlen taget mere og mere over.

Anderledes har det været for den sidste virksomhed, som vi vil runde i dette indlæg. De har nemlig valgt at satse online fra dag 1 og dermed udelukkende betro sig til internettet, som deres forretningsmodel. Det er nemlig de danske accessoires forhandler God Lir, som i efterhånden 7 år har leveret accessoires til mænd i hele Danmark. Forretningen er bygget på passion og viden inden for smykkedesign. Dét at skulle leve af en webshop, som sin kerneforretning kræver i den grad en slagvolumen, men også nogle gode leverandøraftaler, så omkostningerne kan holdes så lave som overhovedet muligt. Den helt store fordel, er naturligvis at man som webshopejer ikke har behov for lige så mange lønudgifter til butikspasning, lokaler mv, som man har det hvis man også drev en fysisk butik.

Der er fordele og ulemper ved begge modeller, men en ting er sikkert; det er svært at se sig udenom internettet i år 2017, da vigtigheden og fokus omkring det kun bliver større og større. Danskerne foretrækker som regel, at få leveret sin pakke lige ved døren og med de meget brugervenlige CMS systemer i dag, så gør det e-shopping til en leg.

Flere artikler

Introduktion til Apple Watch

Der er ikke blot tale om et nyt slags...

Start din casino oplevelse med bonuskoder

Det kan virke overvældende og som lidt af en...

Lær reglerne til whist

Whist er et spil, der har fascineret kortspillere i...

Sådan indberetter du moms

Du har formentligt hørt om moms, og hvis du...

Hjerterfri

Savner du lidt sjov underholdning til en hjemmeaften med...
Amanda Chimbonda
Amanda Chimbonda
Jeg arbejder som deltidsskribent og anmelder her på Madskristensen.dk, hvor jeg primært dækker områder som IT, software, digitalisering, online markedsføring og søgemaskineoptimering.