Bør du ansætte eller outsource til webudvikling?

0
459

I dag kan man næsten ikke komme udenom at have en hjemmeside og/eller digitale løsninger for ens kunder. Det betyder, at der i langt de fleste virksomheder vil være behov for at gøre brug af webudvikling. Men skal du løse dine IT-opgaver internt i virksomheden eller hyre eksterne firmaer til jobbet? Læs mere om de faktorer du kan tage med i dine overvejelser lige her!

Hvad er forskellen mellem in-house og out-of-house problemløsning?

Hvis du gør brug af in-house frem for out-of-house, betyder det, at du ansætter folk direkte i virksomheden til at varetage konkrete opgaver. Du vil altså betale en fast enten time- eller månedsløn, for den tid dine medarbejdere bruger i firmaet og vil i mange tilfælde have en kontrakt mellem jer, som gør, at du binder dig mere til medarbejderen.

Outsourcer du derimod en opgave, betyder det, at du hyrer et andet firma til at varetaget jobbet. Du betaler her en anden virksomhed for udførelsen af et projekt. Prisen vil være aftalt på forhånd og ændrer sig ikke ligegyldigt hvor lang tid, der bliver brugt på at løse opgaven.

Den store forskel ligger altså i, om din virksomhed selv varetager opgaven, eller om et andet firma gør det på vegne af jer. Man kan outsource både større og mindre projekter samt opgaver inden for alle kategorier. Som oftest ser man, at virksomheder kan spare tid ved kun selv at fokuserer på deres hovedopgaver og gøre brug af out-of-house i forhold til områder som for eksempel rengøring og kantine, produktion, marketing eller IT.

Der er forskellige fordele ved de to metoder, og den rigtige løsning kan variere meget fra virksomhed til virksomhed. Du skal altså gøre dig klart, hvad der er vigtigst for dig i løsningen af din opgave, når du vælger, hvorvidt du skal ansætte eller outsource til dit projekt.

Fordele og ulemper ved ansættelse og outsourcing

Når du vælger at ansætte en medarbejder til at varetage en stilling i virksomheden, sikrer du god kommunikation, fordi at du har vedkommende under samme tag. Du kan ansætte en med ekspertviden, som kan varetage samme arbejdsopgaver som andre firmaer, der er specialiserede i denne type opgaver.

Hvis du i stedet vælger at outsource en opgave, uanset om det er en engangs ting eller fast, kan du og dine medarbejder fokuserer på jeres kernekompetencer. Det betyder mere tid til at løse jeres hovedopgaver, og måske i kan yde en bedre service for jeres kunder med skærpet fokus.

Du kan i nogle tilfælde spare mange penge ved at rykke dele af din værdikæde ud af virksomheden, eksempelvis hvis produktionen er billigere i andre lande grundet lavere lønomkostninger, billigere råvare eller lignende faktorer. Dog vil man i forbindelse med IT-opgaver oftest se, at det er dyrere at outsource din webudvikling, da eksterne firmaer tager en højere pris end du ville skulle betale i timen, fordi de jo også har omkostninger, som skal dækkes, og fordi de er eksperter på området.

Til gengæld mister du også kontrollen over udførelsen af opgaven, fordi det jo netop ikke foregår internt i virksomheden. Du må altså stole på, at det andet firma overholder deadlines og leverer i rette og aftalte kvalitet. Det kræver, at der bliver udført kvalitetskontrol af den afleverede opgave, da du jo ikke har haft indflydelse på udførelsen.

At køre webudvikling in-house eller out-of-house

Det kan være svært at forudse, hvor mange penge du konkret kommer til at bruge på et projekt, hvis du sætter dine egne folk på opgaven. Det kan være problematisk at sige, hvor lang tid de vil bruge på projektet, og derved hvor store dine udgifter er ved udførelsen. Det har du bedre kontrol over, hvis du hyrer folk udefra til at varetage opgaven, da du typisk vil betale en samlet pris, uanset hvor mange timer de bruger på det.

Kandidaterne ApS er et eksempel på en virksomhed, som har valgt at holde deres webudvikling internt i firmaet. I udviklingen af deres brugerflade har de altså ansat en medarbejder til at varetage opgaven. Se et eksempel på en virksomhed som har benyttet sig af at løse deres IT-opgaver in-house via dette link https://kandidaterne.dk/. Her har projektleder & Marketingschef Kasper West truffet den afgørende beslutning, om hvorvidt firmaet skulle benytte sig af outsourcing eller ansætte en medarbejder til projektet.

Han mener, at det er en stor fordel inden for IT at benytte in-house, da en hjemmeside ikke blot skal oprettes, designes og kodes en gang, men også kræver vedligeholdelse. Yderligere kan medarbejderen også ordne andre ekstra opgaver inden for faget. Det er en fordel fordi, at det hurtigt vil blive gjort, men samtidig kan det fjerne fokus på det oprindelige projekt og forlænge udførelsen heraf.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here