Elbiler

Der findes efterhånden flere elbiler på det danske marked, men er de virkelig kommet for at blive en fast del af vores fremtidige gade billede. De næste ca. 1000 ord vil give dig et overblik over hvilke muligheder du har som kommende elbil kunde, hvilke fordele, men også hvilke vaner du er nødt til at kvitte, hvis di i fremtiden vil være elbil bilist.

I Danmark har vi en tradition for at være med på noderne når det gælder klimavenlige energiløsninger, og elbiler er ikke nogen undtagelse. Faktisk startede Danmarks elbil eventyr tilbage i 1985, de da første ellerter blev introduceret i “biler i Bella”. Projektet hed oprindeligt U36, men blev hurtigt til “Ellert” i folkemunde, og lige siden har navnet hængt ved.

Ellert

Siden Ellerten fødsel tilbage i 1985, er der sket meget, Ellerten gennemgik flere opdateringer inden produktionen helt stoppede i Danmark, produktionen blev herefter flyttet til Tyskland, hvor der i dag stadig produceres et begrænset antal af “Ellerter”.

Siden da er det gået stærkt efter som mange private “opfindere” tog ideen om el-drevet transport til sig, og udviklede mange forskellige transport midler som alle brugte el som driv kraft.

Ideen med elbiler blev først rigtig kickstartet på globalt plan, da snakken om globalopvarmning og begrænset ressourcer af kul, olie og gas, for alvor tag ført i slutning at 90’erne. Læs mere om ellerten på http://www.ellert.info/

I dag findes der flere aktører på det danske elbil marked, herhjemme i Danmark. Store bil producenter som Nissan, Renualt og Citroen, har alle lanceret deres 100% el-drevne biler, men vigtigst af alt er at det ikke er protyper, men serieproduceret biler, der nu kommer i handlen, og skal konkurrerer med de konventionelle brændstof drevne biler.

choosev elbil

Det offentlige Dannmark har været de første til at tage elbilen til sig. Mange kommuner, har udstyret hjemmeplejen med elbiler fra leverandøren Choosev, der ombygger den kendte Citroen C1 til at køre 100% på el.

Elbiler i det offentlige rum er selvfølgelig afhængige af ladestandere, der skyder op over alt i hovedstaden. Problemet er dog et en fuld ladning tager ca. 100 gange så lang tid som der er afsat til hvert enkelt besøg i hjemmeplejen. Det betyder at alle Choosev elbiler skal lades der hvor de parkere for natten, hvilket har givet udfordringer i forhold til opsætning af ladestandere.

Den private løsning, er en realitet i 2012, når Renualt sender deres første serieproduceret elbil på markedet, kaldet Renualt Fluenze Z.E. Denne bil ligner en normal bil i modsætning til den lille elbil fra Choosev, og har da også en markant længere funktions radius.  Det betyder dog ikke at denne model kan køre ubegrænset.

Renault har hængt deres hat på det israelske selskab Better Place, som har specialiseret sig i at opbygge elbil infrastruktur, og Danmark er pilotland. For at bruge Better Place løsningen skal du tegne et medlemsskab hos Better Place, hvorefter du har adgang til alle Better Place batteriskiftestationer, (i skrivende stund findes der én station), men planen er at der i løbet af 2012 skal opføres 20 stationer fordelt i Danmark. Når infrastrukturen er på plads, betyder det at man som dansker kan køre i hele Danmark, uden at løbetør for el.

Renault Fluence Z.E.

Det er altså stadig rimelig begrænset hvad du har af muligheder som forbruger, hvis du ønsker at køre elbil i Danmark. Kun tiden vil vise hvilken løsning, som bliver fast standard. Det virker ihvertfald usandsynligt at vi i Danmark vil benytte flere forskellige infrastruktur modeller til drift af elbiler.

Flere artikler

Mousel

Mousel er et fascinerende dansk kortspil, der stammer fra...

Brus

Kortspillet Brus er en fascinerende del af dansk kulturarv,...

L’Hombre

L'Hombre-variationerL'Hombre er et klassisk kortspil med spanske rødder, der...

Spar

Mange har hørt om det sjove kortspil spar, men...
Amanda Chimbonda
Amanda Chimbonda
Jeg arbejder som deltidsskribent og anmelder her på Madskristensen.dk, hvor jeg primært dækker områder som IT, software, digitalisering, online markedsføring og søgemaskineoptimering.