Amerikanske Boeing og europæiske Airbus har været de to store aktører inden for flyproduktion så længe nogen kan huske.
I de senere år har de begge lanceret nye flagskibsmodeller. For Boeing er der tale om Boeing 787-Dreamliner, mens Airbus har lanceret deres enorme A380.
De to fly repræsenterer to helt forskellige tilgange til fly – og allerede nu ser vi ud til at have en vinder i en krig med så høje økonomiske indsatser, at hele regeringer og kontinenter er nødt til at bidrage til at betale regningen.
Mange små eller få store
Kampen mellem Airbus og Boeing kan egentligt opsummeres til ”mange små” eller ”få store” fly.
Boeings Dreamliner er ikke et stort fly med de ca. 200 sæder på en standardkonfiguration. Til gengæld er det heller ikke et tungt fly. Med kun 2 motorer og begrænset vægt kan flyet lette og lande også i mindre lufthavne, hvilket bidrager til at øge flyets fleksibilitet. Billetpriserne holdes nede fordi flyet er brændstoføkonomisk og lavet af letvægtsmaterialer (komposit). Samlet giver det dig billige flybilletter fra Københavns Lufthavn i Kastrup og ud i rejsten af verden med bl.a. Norwegian.
Airbus til gengæld har med deres Airbus A380 skabt et monster, der kan holde op til 5-600 mennesker i et all-economy setup. Med 4 motorer og en bredde som et højhus, kan det enorme fly kun lette og lande i større lufthavne. Det betyder du ikke kan flyve fra en mindre lufthavn til en anden mindre som du kan med Dreamliner. De mindre lufthavne skal flyve i små fly til større lufthavne (hubs), hvorfra turen med A380 går.
Det er to stilarter. Og de små fly ser ud til at vinde, fordi vi gerne vil have convenience.
Minimere rejsetiden
Hvis vi vælger de store fly og hubs, vil vi få længere rejsetider. Først skal vi transportere os fra vores egen til by hub’en, så fra hub til destination og måske destination til endelige destination med et mindre fly igen. Vi er villige til at betale lidt ekstra og flyve med mindre fly for at undgå den ekstra tid og de ekstra flyveture.
Det er af samme årsag, at små hoteller inde i byen klarer sig bedre end de smukkeste og største ude for byen. Beliggenhed og convenience betyder alt. I København koster et lille værelse midt inde i byen ofte det samme som en hel nat på det smukke designerhotel Bella Sky på Amager.
At udvikle et fly tager mange år og koster milliarder af kroner.
Nu er både Dreamlineren og A380 lanceret og for både Boeing og Airbus gælder det derfor om at tjene deres investering hjem inden de går i gang med at bygge næste generation af fly.
Belært af denne generations erfaringer vil næste generation sandsynligvis handle endnu mere om brændstofbesparelse og hvordan billetprisen kan komme ned – for det er i syvende og sidste ende det, der afgør, om vi vælger et fly eller et andet.