Digital affektionsværdi

At miste noget man har kært er noget vi alle kender til, det er en virkelig kedelig oplevelse, også selvom det ”blot” er Bits og Bytes. Man kan næste ikke høre det, men har man haft computer i mange år, så ved man, at det lille klonk eller klik, der pludselig kommer fra computeren, kan betyde at katastrofen er sket, og harddisk defekten er en realitet, eller sagt på en anden måde, din data er tabt.

harddisk



Tab af data kan ske på mange måder, typisk er det en virus eller andet der ødelægger filsystemet på din harddisk. Dette er ikke nødvendigvis den store katastrofe, men det kræver at du besøger en computer sagkyndig, som kan genoprette dine filer og redde alle de ting du har kært på din computer.

Total tab af data kan du aldrig 100 % sikre dig i mod
Tyveri af din computer resulterer selvfølgelig i 100 % datatab, og der er intet du kan gøre ved det. Alle dine billeder, filer, savegames osv. er væk!
Mekanisk effekt er en anden stor synder, når 100 % datatab bliver virkelighed. Det lille klik er lyden af den ”arm” som læser skiven i din harddisk, der knækker og denne kan ikke umiddelbart sættes på igen.

Du kan gøre rigtig mange ting, for at undgå at dine data bliver tabt. Eksempelvis kan du købe en Desktop computer med to hardiske som ”Spejles”. Du kan også vælge at lægge alle dine billeder, dokumenter m.m. ud på DVD’er og gemme dem i skuffen, indtil disse også forsvinder eller bliver ridset.
En sidste løsning som fungere rimelig godt er DropBox, Google Drive mfl., som alle er online tjenester hvor du får noget gratis plads, som kan tilgås lidt ligesom en webmail, blot med filer.
Dette er en ok løsning, men det er op til dig selv at huske hvornår du sidst har uploadede de seneste billeder, taget en sikkerheds kopi osv. Intet er som bekendt gratis, det er DropBox heller ikke. Som udgangs punkt er de første 1.5Gb gratis, men derefter skal du enten betale for hver ekstra udvidelse eller skaffe nye kunder til DropBox, for at få mere plads. Dog findes dog en lille finte: Fiverr.com så har jeg ikke sagt for meget.

Den nemme løsning
Der findes en helt anden løsning som er 1000 gange lettere end alle ovenstående. Du kan lade andre passe på det vigtige data! Der findes 100-vis af online tjenester som kan lave online back, jeg har testet en af de danske leverandører: www.onlime.dk

Det er så nemt at det næsten ikke kan gå galt, det eneste du skal gøre er at:

cloud

• Oprette en konto, du kan teste gratis i 10 dage
• Logge ind på din konto ditnavn.onlime.dk
• Download et lille desktop program
• Installere det på din computer
• Markere de filer som der skal tages backup
Herefter vil programmet sende de filer som du har valgt, der skal tages backup af, til onlime.dk mens du arbejder på din computer. Det er virkelig simpelt, og alle burde kunne finde ud af det.

Interfacet på kontoen er nemt og lige til, og det er selvfølgelig på dansk, hvilket er vigtigt for mig, når det drejer sig om mine vigtige filer, kræver der at man har tillid til sin udbyder.

Du kan læse mere om Onlime.dk her: http://onlime.dk/

Onlime.dk har flere tjenester blandt andet online storage, som er en service, hvor du kan gemme filer og dele det mellem forskellige computere. Det vil jeg teste en anden gang.

Hvad bruger du selv til backup?
• Ingen ting
• DVD’er
• Ekstern Harddsisk

Flere artikler

Introduktion til Apple Watch

Der er ikke blot tale om et nyt slags...

Start din casino oplevelse med bonuskoder

Det kan virke overvældende og som lidt af en...

Lær reglerne til whist

Whist er et spil, der har fascineret kortspillere i...

Sådan indberetter du moms

Du har formentligt hørt om moms, og hvis du...

Hjerterfri

Savner du lidt sjov underholdning til en hjemmeaften med...
Tidligere artikel
Næste artikel
Amanda Chimbonda
Amanda Chimbonda
Jeg arbejder som deltidsskribent og anmelder her på Madskristensen.dk, hvor jeg primært dækker områder som IT, software, digitalisering, online markedsføring og søgemaskineoptimering.