Hvad ved vi om Google ”Mobile-First”

Hvad ved vi om Google ”Mobile-First”

Google er i gang med at lave et nyt grundlag for deres indeksering af hjemmesider på deres søgemaskine. Hidtil har Google udelukkende brugt en ”desktop browser”, når de indekserede alle hjemmesider i deres søgemaskine.

Men flere og flere søgninger på Google sker fra smartphones. For bedst muligt at imødekomme deres brugere, har Google derfor besluttet, at søgeresultaterne skal være baseret på flertallet af brugerne, som helt overvejende er de mobile brugere. Om du allerede har en hjemmeside eller, om du skal have en ny hjemmeside er uden betydning. Alle web design bør være mobilvenlige.

Google er allerede begyndt at bruge den mobile version som det primære grundlag for indekseringen ved søgninger fra smartphones. Indekseringen er resultatet af de sider og filer, som de først og fremmest finder ved at søge efter og følge links.

Hvis du ikke har en mobil venlig side?

Ikke mobilvenlige hjemmesider bliver ikke direkte straffet. Google vil fortsat indeksere disse sider. Men da de mobilvenlige sider opnår en fordel, vil placeringen for ikke mobilvenlige sider helt sikkert blive dårligere.

Har dine mobilvenlige sider mindre indhold?

Så har du grund til at være nervøs, fordi det netop er de mobilvenlige sider, som Google vil rangerer dine sider efter, når ”Mobile-First” bliver rullet ud.

Google anbefaler, at man stort set har det samme indhold på både desktop- og mobil versioner. Men der er intet til hinder for, at bruge differentierede ”call to action” elementer.

Ved mobilvisning vises et meget mindre udsnit af indholdet, så derfor bør disse elementer naturligvis optimeres, så den mobile bruger får den bedste oplevelse ved besøget på hjemmesiden.

Hvad med ekspanderbart indhold på mobil?

På desktop sider vil indhold skjult i tabs, accordions og ekspanderbare elementer blive vægtet mindre. Men både Paul Haahr og Gary Illyes fra Google har udtalt, at det samme ikke vil være tilfældet på mobil versioner, hvis det er lavet for at give brugeren en bedre oplevelse.

Vil ”Mobile-First” revolutionere søgeresultaterne?

”Mobile-First” er kun en lille del af den samlede rangering, så der vil næppe ske store ændringer. Men hvis du f.eks. har en placering i top 5, og blot rykker 3 pladser ned, vil det have meget stor betydning for Din side, fordi alle undersøgelser viser, at der er uforholdsmæssig stor forskel på antallet af klik i forhold til placeringen. De 3 første resultater opnår i mange tilfælde mere end 50% af alle klik.

Hvornår vil det slå igennem på alle søgeresultater?

Google er allerede i gang i nogle områder, men de vil ikke komme med en præcis udmelding. Men det sker nok her i 2017 eller senest i starten af 2018. Og det sker nok område for område. Danmark har tidligere vis sig, at være et godt område for at teste nye teknologier, så vi kan meget vel ”risikere” at komme tidligt med.

Kan jeg selv se, om Google ser mine mobile sider?

Det letteste er at bruge Google Search Console – tidligere Webmaster Tool, hvor under ”Crawl > Googlebot-simulator” kan angive ”Smartphone: mobiltelefon” og vælge ”Hent og gengiv”.

Google vil nu crawle din side, og efter nogle sekunder kan du se, hvad Google har hentet. Hvis der er problemer med visningen, kan du se det ved at klikke på resultatet.

Når alt er, som det bør være. Kan du bede Google om at indeksere din side.

Vil Google have forskellige indekseringer for mobil og desktop?

”Mobile-First” er et klart udtryk for, at Google kun vil have en indeksering, som er baseret på visningen i en mobil browser.

Med flere og flere brugere, som bruger mobilen, er der ingen tvivl om, hvad der tjener flest brugere bedst.

Links og canonical

Der har været en tendens til at de mobilvenlige sider har færre links. Alle links som har haft betydning for placeringen i søgeresultaterne, vil de også få betydning fremover. Hvis de ikke findes på de mobilvenlige sider, vil det få betydning.

Hvis canonical er sat rigtigt op, bør det ikke ændres på noget der.

Speak Your Mind

*