Spar tid med et telemarketingsystem med dialer

Spar tid med et telemarketingsystem med dialer

Som en technørd er det altid sjovt at se på sammenligninger af eksisterende programmer og finde nye programmer, som tager kampen op mod de store, gamle etablerede selskaber. Det er med til at skabe god konkurrence og dermed udvikling i et marked, som måske har stået lidt stille. De nye er ofte meget fleksible og agile, da de er små, men med tiden, som de vokser sig større mister de også deres fleksibilitet.

Men så længe virksomheden bag er unge, så er folkene bag ofte også meget motiverede og “sultne”, hvilket ofte giver dem evnen til at slå de store, i hvert fald på den korte bane. Det er ikke fordi de har udviklet noget der ikke findes i forvejen. Der kommer aldrig, eller i hvert fald meget sjældent, noget helt nyt og banebrydende. Men når der kommer noget nyt er det ofte opstået på baggrund af et behov. En mangel, eller et lille tweak, som ikke kunne opdrives andre steder og derfor skulle udvikles.

Når en virksomhed skal bruge nyt software eller udstyr, som medarbejderne skal benytte sig af, så er det ofte ledelsen i virksomheden, der beslutter hvilken løsning medarbejderne skal bruge. Det er ikke ret tit der tages højde for medarbejdernes ønsker eller behov i denne beslutningsproces. Dette resulterer så i at medarbejderne ikke er helt tilfredse med den valgte løsning.

Virksomhedernes valg er ikke altid baseret på fornuftige overvejelser eller en grundig analyse af behovet, men blot ud fra anbefalinger fra andre, selvom behovet ikke nødvendigvis er det samme i de to virksomheder.

Det kan ellers altid godt betale sig at lave en sammenligning på de kriterier man har til det program eller udstyr man ønsker, så man ikke skal skifte det ud igen efter en kort periode. Selvom det måske kan ligne den bedste og billigste løsning, så finder man først ud af hvor godt og omkostningstungt det er, når man har brugt det i et stykke tid.

Man skal altid se frem i tiden og se på hvilken løsning der er mest fremtidsorienteret. Ellers sidder man tilbage med en ubrugelig løsning efter meget kort tid, mens konkurrenterne overhaler en indenom.

Et typisk eksempel kunne være i telemarketingbranchen, hvor der bruges automatiske opkaldssystemer og CRM systemer til at holde styr på kunderne og ringe klienterne op. Nogle CRM systemer er helt skrabede og uden de features som efterspørges. Andre systemer tilbyder at det hele tilkøbes, men så koster det kassen.

 

Flere kald, flere salg

Som telemarketingmedarbejder har du brug for at kunne ringe til kunderne ligeså snart røret er lagt på hos den du lige har talt med. Det handler om at mindske spildtiden så meget som muligt for at få fat i så mange som muligt. ”Flere kald, flere salg” er mantraen i mange af disse virksomheder. Derfor går de også efter et telemarketing/CRM-system med dialer og optagefunktion.

Optagefunktionen skal bruges til efterfølgende at oplære medarbejderne i hvordan man skal gøre og hvordan man ikke skal gøre. Dialeren er den funktion, der gør det muligt at systemet selv ringer op til den næste på listen. Hvis der er dialer i systemet, så sparer man indtastningen af nummeret og sparer meget værdifuld tid.

Selve CRM delen i et opkaldssoftwaresystem er meget grundlæggende og er den højre hånd, når det gælder om at holde styr på kunderne og huske hvornår der skal ringes tilbage til dem og hvad man har talt med dem om. En kalenderfunktion med oversigt over kontakterne er uundværlig når du ringer så meget ud, som du gør i en telemarketingsvirksomhed.

Men noget som beslutningstagerne i telemarketingbureauerne ofte overser, er den måde hele systemet er sat op på. Der er mange af systemerne, der kræver en lang oplæringsperiode og da der er stor udskiftning i telemarketingbranchen, så kan det være en dyr fornøjelse med komplekse systemer med lange oplæringsperioder.

Derfor er det vigtigt at gå efter et system, der kan håndtere de vigtigste features og som har en simpel og overskuelig platform, som er let at sætte sig ind i og arbejde med. Så kan man altid tilkøbe flere features, hvis man har behov for det. I den sidste ende er det jo medarbejderne der skal bruge systemet, så det er først og fremmest funktioner der skal være tilpasset deres behov, man skal gå efter.

Da alle virksomheder er forskellige og har forskellige behov, så er det svært at sige hvilken løsning, der passer bedst til den enkelte virksomhed. Men hvis man går efter de fleksible producenter, så har du det bedste bud på et produkt der kan tilpasses til de fleste virksomheder.

 

Valget er svært men overvejelsen værd

Hvis du selv skulle vælge et CRM system/telemarketingsystem som passede til dit behov ville du så gå efter den simple løsning, som har mulighed for at udvides efter dit behov eller ville du vælge den færdige løsning, som ikke kan ændres, men som har alle features. Selv features du ikke har brug for…

Søg og du skal finde. Det kan godt være al tiden værd at undersøge sagen til bunds inden du kaster dig ud i at bruge mange penge på et system, som ikke er tilpasset din virksomhed. Den tid du bruger i undersøgelsesfasen er hurtigt tjent hjem når først du har fundet det rette system med den lave indlæringskurve og den fleksible tilpasning til din virksomhed.

Speak Your Mind

*