Et kig på servere og webhotel fra et SEO-perspektiv

Et kig på servere og webhotel fra et SEO-perspektiv

Disciplinen SEO rækker meget længere end blot en simpel optimering af meta titel og meta beskrivelse på din side. SEO er langt mere omfattende og kigger man blot på offsite SEO, som f.eks. linkbuilding, så kan man skrive længere bøger om det alene!

I denne artikel skal vi se på nogle lidt mere tekniske sider af SEO. Vi skal nemlig se på servere og webhoteller, og hvad man bør være opmærksom på i forhold til disse, når det kommer til SEO.

Lad os starte med at slå fast – ja, valget af webhotel og dermed server HAR en indflydelse på din SEO. Hvor stor denne faktor er i forhold til SEO er der ingen, der præcist ved, men det giver god mening, at hvis man vil have Google til at rangere sin side højt på Google.dk, jamen så skal din side være dansk, den skal være hurtig, og den skal være til at få fat på.

Alle disse ting har med dit webhotel at gøre, så lad se på tingene en for en.

Hvor er din server placeret?

Din servers placering fortæller noget om, hvor din side hører hjemme. Er din side f.eks. hostet i Holland, jamen så fortæller det Google noget om, at den måske har en relation til Holland. Der findes også andre faktorer som Google bruger til at bestemme sidens lokalitet, f.eks. sproget på siden og TLD´et (endelsen på dit domæne).

Derfor betyder det ikke, at bare fordi din side er hostet i Holland, så vil Google tro, at det er en hollandsk side og dermed ikke vise den så højt i de danske søgeresultater. Serverens lokalitet er kun en af faktorerne, men derfor kan det stadig være en god ide at holde sin sti ren og være sikker på, at serverens placering også er i Danmark, hvis det er der man ønsker at rangere højere.

Mange af de helt billige webhoteller er hostet i udlandet, så vær opmærksom på dette når du køber webhotel. Du kan tjekke, hvor din egen side pt. er hostet henne ved at bruge en who is service. Indtast blot dit domænenavn og du vil få vist, hvorhenne i verden serveren til din hjemmeside ligger.

Hastighed

Hastighed er en vigtig rangeringsfaktor i Google. Du kan spørge dig selv: Vil jeg vente 5 sekunder på, at en side loader færdig?

Det ville de fleste svar nej til, og mange ville også forlade en side inden den når at blive vist, hvis den tager mere end 5 sekunder om at loade.

De her ting ved Google godt, og det er derfor vigtigt, at din side er så hurtig som muligt.

Selve sidens hastighed afhænger af mange ting, men serverens performance er en af de vigtigste ting. Hvis din server er langsom på grund af overbelastning f.eks., så vil din side også blive vist for langsomt.

Prøv at teste din side i f.eks. Pingdomtools. Din servers svartid bør ligge på 1-200 millisekunder, hvis det er en hurtig server. Lidt over dette kan også gå an, men kommer du meget over, så bør du tage kontakt til dit webhotel og spørge om de kan gøre noget ved det.

Et andet godt værktøj er Google’s eget PageSpeed Insigts, som kan hjælpe dig til at finde de området på mobil og pc, der kunne forbedres i forhold til hastigheden.

Andre ting, som kan forbedre din hastighed, omfatter optimering af CSS og JavaScript, en hurtigere database server (hvilket også er dit webhotels ansvar) og minifying af CSS og JavaScript.

Har du store billeder på din side, kan du også opnå højere load-hastigheder ved at gøre disse mindre, så de fylder færre kilobyte.

Oppetid

En anden ting som er vigtig for din SEO, når vi snakker webhoteller og servere, er din oppetid.

Din hjemmeside skal være tilgængelig 99,9% af tiden. Hvis den ikke er det, så risikerer du, at Google en dag kommer fordi din side og ikke kan komme ind, fordi siden er nede. Det er ikke godt i Googles øjne, for det får det til at se ud som om, at din side er ustabil og ikke altid er tilgængelig for sine brugere.

Selv hvis oppetiden ligger på 99%, så betyder det, at din side vil være nede 7 timer, hvis man kigger på en hel måned. Hvis du er uheldig, så vil Google komme forbi på netop disse dage, og derfor er det vigtigt, at du kommer så tæt på 100% oppetid som muligt.

Man kan også se det fra brugerens perspektiv, for det er selvfølgelig ikke kun Google, der ville være træt af, at din side var nede. Hvis du f.eks. sælger en service, hvor folk skal have adgang til din side for at bruge den, så dur det ikke, at din side er nede fra tid til anden. Dine brugere vil ikke kunne anvende den service, de har betalt for, og det vil kun give utilfredse kunder på den lange bane.

Det kan være svært at finde ud af, hvad oppetiden er på de forskellige webhoteller. Det bedste du kan gøre, er derfor at vælge det, du synes lyder bedst og derefter sætte oppetidsovervågning på din side.  Pingdomtools tilbyder sådan en overvågningsservice, hvor du får en mail, hver gang din side er nede.  Så prøv at tage et kig på dem, hvis du vil holde øje med din sides oppetid.

Hvis du med tiden så opdager, at din side ofte er nede, kan du vælge at skifte webhotel i håbet om en bedre oppetid.

Vi håber, at du med denne artikel er blevet klogere i forhold til SEO, og det webhotel du anvender.

Vil du gerne lære meget mere om SEO kan det anbefales, at du tager på et SEO kursus. Der findes rigtig mange SEO kurser rundt omkring i landet, men hvis der ikke lige findes et i nærheden af dig, kan du også komme på et online SEO kursus, som også ofte er langt billigere end de fysiske.

Speak Your Mind

*