Forstærk dit budskab med et godt ci-tat

Hvad end du sidder og skriver en pressemeddelelse i firmaregi eller du måske blot er ved at sende en invitation ud til dine nærmeste til din fødselsdagsfest, så er der ofte et klart budskab man vil have frem i teksten. Dette er i nyere tid blevet endnu mere vigtigt, hvor man som dansker dagligt bliver bombarderet med budskaber i form af reklamer hvorind man bevæger sig om det så er digitalt eller ude i det virkelige liv væk fra cyberspace.

I denne artikel vil jeg prøve at give et par råd til, hvordan man klart og tydeligt kommunikere sit budskab ud til slutbrugeren så denne hurtigt forstår hvad det drejer sig om, og i øvrigt får lyst til at vide mere.

 

Understreg dit budskab

Der er mange forskellige teknikker at benytte sig af, og fx kan man blot tage et kig i guiden her, for at få et overblik over nogle af de mange metoder som eksempelvis ledere i danske virksomheder benytter sig af over hele landet. og et af de mest brugte og også et af de mest effektive er at benytte sig af en kort og simpel sætning.

 

Vær kort og præcis

Som der bliver taget hul på i afsnittet ovenfor så er noget af det vigtigste når man vil kommunikere sin besked ud til slutbrugeren at man formulere sig i korte og præcise vendinger. Det er hvertfald vigtigt at man gør dette i starten eller i den første sætning. Det nytter ikke at man begynder med en lang brødtekst som vil kede læseren og som vil gøre, at man ikke vil kigge resten af beskeden igennem. Dette er for alt i verden det vi gerne vil undgå og derfor skal man formulere sig kort og præcist. Start derfor gerne med en sætning der hurtigt fanger brugerens opmærksomhed. Jeg kunne fx godt have spicet titlen på denne artikel en hel del op ved at benytte mig af en sætning ala: “Gør dit budskab sexet!”. Dette havde måske virket for clickbait agtigt, og det er da også noget man skal passe på med, hvis man rent faktisk ønsker at sende et seriøst signal til brugeren.

 

Brug et citat

En god måde at skabe troværdighed – og iøvrigt hurtigt indfange brugeren er ved at bruge et citat fra en side som gode-citater.dk eller måske ved at benytte sig af udtalelsen fra en af ens egne kunder. Med et citat kan man hurtigt få ens budskab ud på en stærk og troværdig måde, som forsikre læseren eller brugeren om, at dette rent faktisk er en seriøs besked, der skal læses igennem fra begyndelse til ende. Der er mange forskellige citater, og det handler selvfølgelig om at finde frem til det citat, der rammer lige netop din målgruppe. Lige netop dette er faktisk næste punkt.

 

Ram din målgruppe

Hvis du skriver din besked for bredt, så kan du risikere at falde i den fælde som hedder at du ikke bliver præcis nok til at lige netop din målgruppe finder din meddelelse interessant nok til at ville fortsætte med at læse. Vær derfor klar over hvem du prøver at ramme med din besked!

Flere artikler

Start din casino oplevelse med bonuskoder

Det kan virke overvældende og som lidt af en...

Lær reglerne til whist

Whist er et spil, der har fascineret kortspillere i...

Sådan indberetter du moms

Du har formentligt hørt om moms, og hvis du...

Hjerterfri

Savner du lidt sjov underholdning til en hjemmeaften med...

Sådan sletter du Instagram

Selvom Instagram er en populær platform, kan der være...
Amanda Chimbonda
Amanda Chimbonda
Jeg arbejder som deltidsskribent og anmelder her på Madskristensen.dk, hvor jeg primært dækker områder som IT, software, digitalisering, online markedsføring og søgemaskineoptimering.