I et digitalt samfunds øges antallet af danske virksomheder, som vælger at benytte online markedsføring via internettet frem for de tidligere traditionelle markedsføringsformer. Dette sætter bl.a. fysiske aviser under pres. Denne tendens til at traditionelle offline medier fravælges til fordel for online markedsføring er en tendens, som der nikkes genkendende til blandt eksperter og markedsføringsbureauer, som på daglig basis hjælper de danske virksomheder med at markedsføre sig.
Der er flere grunde til, at virksomheder efterspørger eksponering via internettet.
For det første så er det nemmere at måle effekten på nettet fremfor de mere traditionelle medier som aviser, reklamer i radio m.m.
Grundet de mange muligheder for at måle effekten, er det lettere for virksomhederne at se den samlede udgift, samt hvor meget de tjener på de forskellige markedsføringsindsatser.
Derudover kan man på mange måder bedre nå sin målgruppe, fx igennem muligheden for at målrette annonceringen til denne specifikke gruppe mennesker.
De forskellige online markedsføringstyper
Der er forskellige typer af markedsføring, hvor nogle kan anskaffes, mens man skal gøre sig fortjent til andre.
De tre forskellige typer kommer i tre forskellige typer af digitale kanaler:
– Paid media
– Owned media
– Earned media
Når det kommer til owned media, så er det indhold, som du selv ejer. Det kan være, at du har en hjemmeside, eller en blog. Herunder hører også eventuelle brochurer og nyhedsbreve.
Du producerer og deler altså indhold ”gratis”.
Fordelen ved owned media er, at du udnytter egne kanaler, hvor der er færre løbende udgifter. Til gengæld skal der holdes øje med de løbende interne ressourcer, og det kræver typisk en større investering at få udarbejdet de owned media. Owned media bruges også i høj grad til seo.
Paid media er derimod den promovering, som du skal betale dig til at få. Det kan bl.a. være gennem annoncering på Facebook, LinkedIn og bannere på forskellige hjemmesider. Dette er den hyppigst forekomne markedsføring.
Det gode ved denne markedsføringsform er de hurtige resultater, få tidsressourcer, og den nemme effektmåling.
Paid media er dog relativt dyrt, har knap så langsigtet en effekt, og kan desuden blive set som forstyrrende for modtagergruppen,
Sidst men ikke mindst er der earned media, som er den omtale, som du skal gøre dig fortjent til. Det kan bl.a. være kunderne, der deler og kommenterer, og derigennem snakker godt om dig overfor venner/følgere. Under earned media finder vi altså word of mouth, sociale medier, fora og PR. Denne form for markedsføring er ofte den mest effektive, sikrer høj troværdighed, og så er den gratis. Den kan være svær at få fat på, og man skal være klar over, at der også kan komme negativ omtale.
Hvad skal du vælge?
Der er aldrig én strategi, som passer til alle virksomheder, så ud fra dine egne kanaler og eget budget, må du lægge en strategi for din virksomhed.
Det er dog et godt udgangspunkt at have styr på sin platform, dvs. eksempelvis din hjemmeside eller webshop. Din platform skal udstyres med relevant indhold af høj kvalitet, som dine (potentielle) kunder rent faktisk har interesse for. Herunder kan du naturligvis også tænke i SEO, så din hjemmeside/webshop m.m. får en høj placering på Google og andre søgemaskiner, og du derigennem kan få trukket flere personer til din platform.
Når dine kunder får en god oplevelse med din sides indhold og/eller ydelser, så deler de det måske i deres netværk, eller giver dig god feedback på Trustpilot.
På den måde får du gjort brug af flere af ovenstående markedsføringsstrategier.