Alt du skal vide om billede SEO

Drømmer du også om at rangere øverst i søgeresultaterne på dine vigtigste søgeord, så skal du selvfølgelig forfølge den drøm. Når man beskæftiger sig med SEO, vil der helt naturligt være rigtigt mange discipliner, man skal arbejde med. Det omfatter bl.a. billede SEO, som er blevet en vigtig disciplin inden for Onpage SEO. I denne guide kan du læse alt om, hvad der er værd at vide om søgemaskineoptimering af billeder – og hvor stor effekt det kan have.

Derfor skal billeder og SEO gå hånd i hånd

Der er mange gode grunde til at oploade billeder på sin hjemmeside. Billeder er nemlig først og fremmest tilegnet dine besøgende, som vil få et godt indtryk af din hjemmeside og din virksomhed, fordi den fremstår professionel. Tilmed er det en realitet, at besøgende er tilbøjelige til at blive på en hjemmeside i længere tid, hvis der er blevet anvendt flotte og sigende billeder.

Bruger du billeder på din hjemmeside, tilgodeser du ikke blot dine besøgende – og potentielle kunder. Du tilgodeser også søgemaskinerne, som belønner dig for at bruge billeder på din hjemmeside. Formår du at optimere dine billeder korrekt i henhold til SEO, så kan det kaste nogle fine rankings af sig.

Billede SEO er kommet til at fylde mere og mere inden for søgemaskineoptimering de seneste år. Selvom billeder blot udgør én ud af mange hundrede ranking faktorer, så er det en faktor, der vægtes meget højt.

Forarbejde: Sådan søgemaskineoptimerer du dine billeder før opload

Før du begynder at oploade billeder til din hjemmeside, er det vigtigt, at du gør dit forarbejde ordentligt. Det er nemlig helt essentielt, at dine billeder er optimeret korrekt.

Oploader du tunge billeder til din hjemmeside, så vil du opleve, at det vil have en negativ indflydelse på din hjemmesides hastighed. Har du blot et basalt kendskab til SEO, så vil du vide, at Google og de øvrige søgemaskiner ikke er begejstrede for langsomme hjemmesider. Heldigvis er det slet ikke så svært at optimere sine billeder, så de ikke påvirker hastigheden i en negativ retning.

Er du ikke helt tilfreds med din hjemmesides hastighed, så kan du benytte dig af forskellige tools. Der findes f.eks. Google Pagespeed og Tools Pingdom, som du kan bruge, når du skal identificere, hvilke faktorer der påvirker din loadingtid.

1.     Gem dine billeder i det rigtige format

Man kan være tilbøjelig til at tænke, at det ikke er vigtigt, hvilket format et billede bliver gemt i, men det kan rent faktisk være meget vigtigt. I den anledning findes der naturligvis mange forskellige formater, man kan benytte sig. De mest anvendte filtyper er .PNG og .JPG, som måske også er de to formater, du bruger på din hjemmeside.

Kvalitetsmæssigt er .PNG som udgangspunkt det mest oplagte valg, men dette format fylder desværre rigtigt meget. Man skal derfor forsøge at holde brugen af .PNG nede på et minimum.

.JPG forringer billedkvaliteten, men til gengæld fylder det markant mindre. Det er derfor meget almindeligt, at man bruger .JPG til langt de fleste billeder. Det anbefales du også at gøre, hvis du vil bevare din loadingtid på et acceptabelt niveau.

2.     Brug tid på skalering og beskæring

Skalering og beskæring er også to opgaver, du skal arbejde med, når du vil optimere billede SEO på din hjemmeside. Det er nemlig meget afgørende, at dine billeder er optimeret til de rigtige forhold.

Skal du oploade nye billeder til din hjemmeside, så skal du sørge for, at billederne ikke er bredere end hjemmesiden. En hjemmeside er typisk 1200 pixels bred, hvorfor dine billeder ikke skal være bredere end dette.

Skal du dele dine indlæg og dertilhørende billeder på de sociale medier, skal du også sørge for, at størrelsen passer i bredden og længden. Det er nemlig en realitet, at brugerne er mere tilbøjelige til at klikke sig ind på en hjemmeside, hvis der bliver vist et billede i høj opløsning.

3.     Angiv relevante filnavne

Er du kommet til den del, hvor du skal angive dine filnavne, så er det en god idé, at du gør dig nogle grundige overvejelser. I forhold til SEO vil det nemlig være en fordel, hvis du benytter dig af nogle af dine vigtigste søgeord. Selvom angivelsen af det enkelte filnavn er helt op til dig, så bør du selvfølgelig vælge et filnavn, der har relevans til det pågældende billede.

Oploader du 10 nye billeder til din hjemmeside, så kan du benytte dig af den nemme strategi ved at angive ”billede 1”, ”billede 2”, ”billede 3” osv. – Men er det en god idé? Nej, disse filnavne siger nemlig intet om, hvad din hjemmeside og dine billeder omhandler. I stedet bør du tage udgangspunkt i din søgeordsanalyse, hvor du helt sikkert kan finde mange relevante søgeord, som du kan bruge til dine filnavne.

Når du angiver dine filnavne, skal du undgå at bruge æ, ø og å, da søgemaskinerne har problemer med at læse disse bogstaver. Det er desuden vigtigt, at du ikke overoptimerer dine filnavne. Bruger du det samme filnavn / søgeord til alle dine billeder, så risikerer du at blive straffet for forsøg på manipulation.

4.     Komprimering af billeder – Reducér filstørrelsen markant

Det er nemmere end nogensinde før at komprimere billeder, og det er selvfølgelig noget, som du bør benytte dig af. Det tager nemlig kun ganske kort tid at reducere filstørrelsen på et billede, og det kan have stor indflydelse på din SEO.

Der findes efterhånden rigtigt mange tools til komprimering af billeder. Heriblandt findes der mange gratis tools, som du frit kan benytte dig af uden at være registreret bruger. Optimizilla og Kraken er blandt de tools, der bliver anvendt allermest i øjeblikket. Det er meget forskelligt, hvor meget man kan reducere filstørrelsen. Det er dog ikke unormalt, at man kan reducere filstørrelsen med 20-60 %.

Efterarbejde: Sådan arbejder du med billede SEO efter opload

Selvom det er vigtigt at gøre sit forarbejde ordentligt, så er der også mange ting, man kan arbejde med, efter man har oploadet sine billeder. Skal man gøre sig forhåbninger om at erobre værdifulde placeringer på Google, så er det nødvendigt, at man bruger tid på efterarbejde med udgangspunkt i billede SEO.

1.     Benyt dig af ALT tags

ALT tags er også kendt som alternative tekster, som primært er forbeholdt søgemaskinerne. Når Google og de øvrige søgemaskiner skal gennemskue, hvad dit billede forestiller sig, så kigger de på det ALT tag, du har angivet. Det vil derfor være rigtigt fornuftigt at angive ALT tags på alle sine billeder, da det kan have stor indflydelse på billede SEO.

Det tager maksimalt 5-10 sekunder at angive et ALT tag, og den tid er altid givet rigtigt godt ud. Når du skal angive en alternativ tekst til et billede, skal du endnu en gang tage højde for dine vigtigste søgeord.

2.     Byg links til dine billeder

Ligesom du kan bygge links til dit tekstindhold, så kan du også bygge links direkte til dine billeder. Arbejder du med linkbuilding, kan du bygge links til dine billeders URL-adresser. Forestiller du dig, at en potentiel kunde foretager en billedsøgning på dit vigtigste søgeord, så vil det selvfølgelig være en fordel, hvis dit billede rangerer som det første.

Som udgangspunkt er det mest værdigivende at linke til en side med tekstindhold. Dog er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan linke direkte til billeder, hvis det giver mening i den pågældende situation.

3.    Angiv en relevant billedtekst

Når du har oploadet billeder til din hjemmeside, kan du også angive en billedtekst. En billedtekst bør bestå af en kort beskrivelse af, hvad det pågældende billede forestiller. Dette giver også en vis SEO værdi, så det er klogt at benytte sig af muligheden.

Det kan være fristende at spamme sin billedtekst med en masse relevante søgeord, men det vil ikke have den store effekt i forhold til SEO – måske nærmere en negativ effekt.

Flere artikler

Introduktion til Apple Watch

Der er ikke blot tale om et nyt slags...

Start din casino oplevelse med bonuskoder

Det kan virke overvældende og som lidt af en...

Lær reglerne til whist

Whist er et spil, der har fascineret kortspillere i...

Sådan indberetter du moms

Du har formentligt hørt om moms, og hvis du...

Hjerterfri

Savner du lidt sjov underholdning til en hjemmeaften med...
Amanda Chimbonda
Amanda Chimbonda
Jeg arbejder som deltidsskribent og anmelder her på Madskristensen.dk, hvor jeg primært dækker områder som IT, software, digitalisering, online markedsføring og søgemaskineoptimering.