Top fire grunde til at bruge SEO

SEO er, for mange, en by i Rusland, men for alle os der fører forretning på internettet er det ligeså vigtigt som ilt. For god ordens skyld vil jeg alligevel forklare kort, hvad dette begreb indeholder. SEO står for ”Search Engine Optimization”, som betyder søgemaskineoptimering. Her snakker vi om søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo som folk verden over bruger hver eneste dag, når de skal bestille pizza eller kigge på rejser. SEO handler om en hjemmesides relevans for forskellige søgeord. Det vil sige, at din hjemmeside skal være relevant for lige netop de søgeord, som dine kunder bruger når de leder efter et produkt som dit.

Søgemaskinerne bruger forskellige algoritmer til at vurdere forskellige dele af din hjemmesides indhold herunder overskrifter, tekster, links og meget andet. Vurderingen bestemmer så hvor på søgemaskinen din side hører til. Desværre er det sådan, at dine kunder oftest ikke går længere end den første side og det betyder for dig, at du er så godt som usynlig hvis du ikke ligger i toppen af relevans for de søgeord, dine kunder bruger. Og nu vi er i gang, kan jeg ligeså godt fortælle dig, at dine konkurrenter med garanti udnytter søgemaskineoptimering. SEO hjælper mennesker med at finde præcist det de leder efter og det er vigtigt, at din hjemmeside kan findes, hvis den skal betale din løn. Søgemaskinernes algoritmer reagerer på originalt og velskrevet indhold, så det kræver en tidsinvestering at optimerer på denne front. Tid er dog det eneste du skal investere, fordi SEO er en gratis mulighed for at vokse organisk i trafik.  Hvis min forklaring ikke var tilstrækkelig, vil jeg anbefale dig at bruge et par minutter på se denne video.

Storby eller Sørentyndskidsmark?

Spørgsmålet er enkelt: vil du helst placere din butik på strøget i København eller på en fjern mark i Vestjylland? De fleste af os vil ryste på hovedet og vælge strøget i København, fordi det virker åbenlyst. Det er det også, men det gælder også på søgemaskinerne! Forestil dig, at side et på Google strøget i København – det giver mening. Hvad der kan være svært at forstå er, at side to ikke er nabobyen til København, men marken i Vestjylland. Der er ingen mellemting når man fører forretning på internettet og det kan være din værste fjende, men det kan også være din bedste ven, hvis du lærer at udnytte SEO rigtigt. Synlighed er nøgleordet.

 

Vær troværdig

En hjemmeside, som ligger på side tre bliver kun brugt af desperate studerende, som mangler svar på hvordan deres SRP skal sættes op og frustrerede internetshoppere som ikke længere kan finde de sko de så på tilbud i sidste uge. Ingen af de to finder hvad de leder efter, fordi hjemmesiderne på side tre simpelthen er svært mangelfulde eller på et mystisk sprog. Jeg overdriver måske, men det er vigtigt, at du forstår formatet af hvad SEO betyder for din forretning. Ligger du i toppen bliver du opfattet som en valid kilde, mens du på side to og tre enten opfattes som utroværdig eller værre, slet ikke opfattes.

 

Billig, billig, billig

Om du sælger cykeltilbehør, tøris eller luft på dåse koster det ikke en øre at bruge SEO. Som jeg nævnte tidligere er det nærmere en investering rent tidsmæssigt, hvilket betyder, at du helt sikkert vil skulle bruge nogle mandetimer på at optimere din hjemmeside. Men! Du bruger alligevel mandetimer på at udvikle materiale til betalte annoncer online, hvor du meget sandsynligt betaler en formue per klik. SEO er den bedste og den billigste løsning.

 

Den gyldne løsning er langsigtet

Undersøgelser viser, at SEO, udover at være billigt, også er den løsning, der skaber flest og størst resultater på længere sigt. Det betyder, at det indhold du udvikler med SEO for øje, aldrig forældes eller udløber. Det er noget vi kan forstå, når vi kaster ubegrænsede mængder af klejner efter annoncer på Facebook, som meget vel kan skabe resultater, men udløber efter nogen tid. Når du bruger SEO bygger du din forretnings fundament i solidt cement, som ligger der for altid (eller ind til søgemaskinens algoritme opdateres…).

 

Når man fører forretning på internettet er det svært at slå rødder, fordi den digitale verden er dynamisk og i konstant bevægelse. Derfor kan det virke uoverskueligt at gå i gang med at positionere sig, for hvad nytter det egentlig, hvis du ikke ved hvor du skal starte.

 

Hvis du mangler sparring eller professionel hjælp findes en række virksomheder, som beskæftiger sig med det selvsamme.

Speak Your Mind

*