PPC webspeed

Hastigheden for dit website er vigtig – det ved du. Der findes ikke noget værre end et langsomt website, og jeg mindes ikke at have hørt sætning ”dit website er alt for hurtigt” før. SEO-tekniske parametre, som User Engement påvirkes i høj grad af hastigheden: Bounce rate stiger, brugerne ser i gennemsnit færre sider og bruger dermed kortere tid på sitet generelt. Men hvad med AdWords – har du tænkt hastigheden af dit website ind i dette? Det har faktisk en større betydning end de fleste går og tror. Hvorfor, vil jeg fortælle dig mere om i dette indlæg.

Google AdWords arbejder ud fra en rød tråd, hvilket vil sige, at der skal være synergi mellem din kampagneopdeling, tematisk opdeling af annoncegrupper og ikke mindst sammenhængen mellem dine søgeord, det, du skriver i annonceteksten, Derudover kommer en foruddefineret forventning til klikfrekvensen (CTR) for dine annoncer – alt dette giver udslag i den CPC, du skal betale ved et klik. Men der er et paramter mere, nemlig brugeroplevelsen af din destinationsside.

Ud over at denne skal være relevant og have en kontekstuel sammenhæng med søgeord og budskaber i annoncetekster, skal den være hurtig. Ikke bare hurtig for det menneskelige øje, men hurtig for Google. Og det er her, det kan blive svært for dig som websiteejer, at optimere.

Google sider selv, i forhold til hastighed på landingssiden, at (oversat):

”Hvis det tager for lang tid at indlæse dit website, når nogen klikker på din annonce, vil de være mere tilbøjelige til at give op og forlade dit website igen med det samme. Denne uvelkomne adfærd kan signalere til Google, at din destinationsside er dårlig eller ikke relevant nok, hvilket kan have en negativ indflydelse på din annonceplacering. Dette er den primære årsag til, at du ønsker, en hurtig og velfungerende hjemmeside.”

Tag en snak med din udvikler

SEO- og AdWords-folk udgør ikke altid en god kombination med udviklere. Der kan let opstå gnister, da SEO bureauer og udviklingsbureauer ofte har hver sin mening. Uden at være for forudindtaget vil udviklere og designere for den sags skyld, ofte lægge fokus i brugervenlighed og det visuelle, hvor marketers ofte kigger på de specifikke faktorer, som søgemaskinerne også kigger på, og ofte ønsker det rettet, som pinger ud i en evt. hastighedstest.

For, at finde ud af, hvad søgemaskinerne kigger på, og hvilke områder, du bør optimere på, når det kommer til hastighed, anbefaler jeg, at du bruger 2 værktøjer, som komplementerer hinanden ret godt:

Opsummerende

Sørg for at teste dit websites hastighed jævnligt – især efter du foretager ændringer på dette. Plugins, kodning, JS CSS filer mv kan have en stor indflydelse på hastigheden. Husk på, at du i AdWords øjemed kan komme galt afsted og ødelægge en ellers fornuftig performance, med et langsomt website, der ikke tilgodeser brugerne (og søgemaskinerne)

Speak Your Mind

*