Hvad kører biler på i fremtiden?

Vi taler ikke om brændstof men dæk. Mange bilejere tager for givet, at der findes vinterdæk og sommerdæk, og så er det det. I virkeligheden udvikles der enormt på fremtidens dæk og især reservehjulet. Det har betydning for vores komfort, sikkerhed og brændstofs forbrug – så hvad kan man lave andet end nye dækmønstre?

Vores byer udvikler sig så kraftigt, at det ofte er meget besværligt at punktere i centrum, eller hvis man tager til andre lande som Sydamerika, kan man blive kidnappet ved at punktere på den forkerte landevej. Ud over skal vi optimere vægten i vores køretøjer og mindste modstanden imellem dæk og vej, så bilerne hele tiden bliver mere energieffektive. Sidst men ikke mindst, sætter vi jo pris på god komfort og sikkerhed, når vi presser hastigheden op på den lokale fartgrænse.
Så hvordan ser fremtiden ud, når man skal tage hensyn til så mange ting, og kan man i det hele taget udvikle særlig meget på noget så simpelt som et dæk?

Det bliver anderledes
Vi hos Goodgrip er nødt til at følge udviklingen, hvis vi vil levere de rigtige dæk til de behov verden stiller. I den forbindelse har vi lyttet til Ford Motors chefingeniør David Rohweder, der fortæller:

”Fremtidens hjul vil ikke ligne det vi ser i dag,” kommenterer Rohweder, ”jeg er ikke sikker på, hvordan de endeligt vil se ud, men jeg har en vision om, at der skal bruges Smart Materials, der kan tillade et dæk at skifte funktionalitet – fra lav modstand på de åbne veje til maksimalt vejgreb ved opbremsning eller skarpe sving. Det vil så skifte ved hjælp af eletroniske input fra en computer.”

I takt med at befolknings tætheden stiger i byerne, vil man i større grad se biler der er special udviklet til hvad Rohweder kalder Urban Vehicles. De vil som udgangspunkt ikke skulle bruge reservehjul, men skulle klare sig med et slags nødkit eller have adgang til et værksted tæt på.

Brændstofforbrug og økonomi er også med til at præge udviklingen, og fremhæver ønsket om at afskaffe reservehjulet for at være med til at spare på bilens vægt.

Der er også mulighed for, at der bliver udviklet selv helende materialer – hvis den forskning får et gennembrud vil det definitivt være slut med reservehjulet.

De første eksempler fra virkeligheden
Hankook dæk har for nyligt demonstreret, hvad de tror, bliver fremtiden for deres dæk.
eMembrane Optional Friction Variable Thread:
Et af de første hybriddæk, der kan skifte imellem to forskellige former for vejgreb – Full Grib eller Fuel Efficiency. I Full Grip maksimerer dækket sit vejgreb og styrker sikkerheden og når køreforholdene er bedre, kan den skifte til Fuel Efficiency og mindske vejmodstanden og dermed brændstofforbruget.

Mag-Trac:
I sandhed et futuristisk dæk – der er ingen forbindelse mellem dækket og indre hjulkapsel. For at dækkene ikke ryger bruges magneter, der sikrer en enorm komfortabel og stille køreoplevelse. Denne teknologi gør det muligt at sidde i en bil der svæver på sine dæk.
Dette er bare et par eksempler på, hvad vi kan se i fremtiden. Se disse eksempler visualiseret og flere bud på fremtidens dæk i dette link.
Vi laver måske ikke flyvende biler om 10 år, men derfor kommer vores køretøjer stadig til at ligne noget, der lige nu føles som science fiction.

Comments

  1. Christian says:

    Rigtig god læsning!

Speak Your Mind

*