Algoritme vælger den rigtige gave for dig

De fleste kender til problematikken og har stået kort inden jul, eller op til en festlig begivenhed, uden ideer til, hvad de vil give i gave. Flere ender med en desperat eller impulsiv beslutning, som ofte resulterer i et fejlkøb eller en gave, som måske ikke lige falder i modtagerens smag.

Hos Gaveideer.dk er det, gennem flere års arbejde inden for gaveshopping og dataindsamling, lykkedes at finde frem til kernen af, hvad der definere en god gave og hvordan man som afsender rammer plet. Dette har resulteret i en algoritme og frontend-brugerflade, som nemt og overskueligt giver brugeren relevante gaveideer til forskellige typer anledninger og modtagere. På hjemmesiden er gaverne opdelt både i forhold til anledning og modtager, således at der tages højde for de afgørende faktorer, når den rigtige gave skal vælges. Med flere tusinde forskellige produkter og oplevelsesgaver er det altså muligt at finde noget til alt og alle!

I dag er virksomheden, som er en del af den større tyske koncern Geschenkidee, repræsenteret i 14 lande i Europa og har yderligere ekspansionsplaner i den kommende tid. Kulturforskelle og forskellige begivenheder har dog vist sig en udfordring for at kopiere et koncept på flere markeder, og det har gjort lokal tilpasning af produktudvalg og selve brugeroplevelsen nødvendig for de forskellige markeder.

Vi ser et mønster i forbrugeradfærd for flere forskellige markeder. Vi kan f.eks. uden tvivl se, at vi har flere kvindelige besøgende og kunder, selvom kvinder ikke umiddelbart køber flere ting online end mænd, og så er det, vi spørger, hvad vi kan bruge det til. Skal vi målrette kvinder i højere grad eller er kvinder bare mere gavmilde og tænker mere på andre end vi mænd?” – Lasse Modler (Country Manager hos Gaveideer.dk)

Forbrugeradfærd og forskelle på tværs af køn er dog langt fra den eneste udfordring eller forskel, virksomheden har mødt på de forskellige markeder; også en direkte generalisering af produkter og det online udvalg kan have afgørende konsekvenser for virksomhedens performance og image, mener Lasse Modler: ”(…) flere af vores især sydeuropæiske markeder har succes med mere iøjnefaldende og skinnende produkter, f.eks. en rose i guld, mens vi i Danmark er glade for et klassisk madbræt i naturtræ”.

For at blive taget seriøst, og have en reel chance for at gå ind på nye markeder, har virksomheden altså måtte tilpasse den tekniske algoritme og kategorisering af produkter for hvert land. Netop derfor er filtrering af gaverne sat op omkring modtager, anledning og pris. Virksomheden er i øjeblikket midt i en større internationaliseringsproces; hvor prioriteringen i første omgang var at nå bredt ud på forskellige markeder med de samme produkter, er fokus for den kommende fremtid optimering af de forskellige markeder gennem bl.a. lokaltilpasning af produktudvalget.

Man kan se nærmere på virksomhedens produkter, og hvordan filtreringen af de forskellige gaveideer fungerer online.

 

Speak Your Mind

*